امروز جمعه 07 اردیبهشت 1403 http://u20.cloob24.com
0

داشتن تغذیه‌ی سالم و خوب غذا خوردن، واقعا کار دشواری است. بنابراین خیلی جای شگفتی ندارد که بسیاری از ما در مقاطعی از زندگی خود تلاش کرده‌ایم که راه‌های میانبر را امتحان کنیم؛ به این امید که در روند رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظرمان اندکی سرعت ایجاد کرده باشیم. اما واقعیت این است که برخی از این راهکارهای زودبازده که همواره ادعا بر کارآمد بودنشان شده است، آن‌قدر که برای آن‌ها تبلیغ کرده‌اند، مفید نیستند و حتی می‌توانیم بگوییم که بخشی از آن‌ها نه‌تنها مفید نیستند، بلکه می‌توانند خطرساز هم باشند.

در اینجا سعی داربم شماری از معروف‌ترین و شنیده‌شده‌ترین افسانه‌های رایج در مورد تغذیه را ارائه کنیم که پژوهش‌های علمی آن‌ها را به‌کل رد می‌کنند.

1. شما تحت هیچ شرایطی حق خروج از رژیم ندارید

در واقع خیلی هم خوب است که گاهی اوقات از رژیم غذایی سالم خودتان خارج شوید. نیکولا وایت‌هد، یکی از متخصصان تغذیه‌ی شناخته‌شده در بریتانیا، در گفتگو با بیزنس اینسایدر اشاره می‌کند:

اینکه فرد هرازگاهی پرخوری کند هیچ ایرادی ندارد. پرخوری کردن به‌طور مکرر و یک روز در میان است که در طولانی‌مدت منجر به افزایش وزن مجدد می‌شود.

اگر شما موفق شده‌اید از یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده به خوردن سبزی بیشتر و غذاهای سرشار از دانه‌ها و پروتئین‌های سالم روی بیاورید، باید بگوییم بخش عظیمی از کار را انجام داده‌اید.

2. محاسبه‌ی کالری‌ بهترین روش برای کاهش وزن است

محاسبه کالری

واقعیت اما چیز دیگری است. با وجود اینکه محاسبه‌ی میزان کالری‌ می‌تواند به‌عنوان یک روش کارآمد و سودمند در یک مجموعه‌ ابزار وسیع‌تر برای کاهش وزن قلمداد شود؛ اما باید در نظر داشت که این کار به‌عنوان یک راه کامل برای رسیدن به شیوه‌ی تغذیه‌ی سالم محسوب نمی‌شود.

دلیل کافی نبودن روش فوق این است که محدود ساختن کالری‌ به‌تنهایی نمی‌تواند تمامی جنبه‌های مربوط به یک غذا و ماده‌ی غذایی مورد نیاز برای بدنتان و ماهیت آن (پروتئین و کربوهیدرات تا ویتامین‌ها و مواد معدنی)را در رژیم غذایی فرد لحاظ کند.

وایت‌هد به‌طور مفید و مختصر، مسئله را این‌گونه بیان می‌کند:

در حالی که کالری‌ وقتی که کار به محاسبه‌ی مقادیر ازدست‌رفته‌ی آن‌ و همچنین حفظ وزن یا افزایش وزن می‌رسد کاملا مهم است؛ اما نمی‌توان آن‌ را به‌عنوان تنها عاملی در نظر داشت که باید در هنگام تلاش برای بهبود سلامتی بر آن‌ها تمرکز کنیم.

 3. خوردن غذای کم‌چرب باعث می‌شود که چربی از دست دهید

واقعیت این است که یک رژیم غذایی با چربی کم لزوما منجر به کاهش وزن و از میان رفتن چربی‌ها منتهی نمی‌شود. در طی یک مطالعه‌ی هشت‌ساله که در آن بیش از 50 هزار زن مورد بررسی قرار گرفته بودند، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان تحت یک رژیم غذایی کم‌چربی قرار گرفتند. پژوهشگران پی بردند که در زنانی با رژیم غذایی کم‌چربی، خطر ابتلا به سرطان سینه، سرطان روده بزرگ یا بیماری‌های قلبی کاهشی نداشته است.

علاوه بر آن، آن‌ها لزوما وزن خیلی زیادی از دست نداده بودند. توصیه‌های پزشکی جدید نشان می‌دهند که چربی‌های سالم، همانند آن چربی‌هایی که از آجیل‌، ماهی و آووکادو به دست می‌آیند، واقعا برای حفظ تعادل و هماهنگی بدن انسان لازم و مفید هستند. بنابراین اگر آن‌ها را حذف کرده‌اید یا اینکه از آن‌ها قبل از این استفاده نمی‌کردید، بهتر است که اندکی از این چربی‌ها را در غذای خود لحاظ کنید.

4. رژیم‌های مبتنی بر سم‌زدایی برای آغاز یک رژیم موفق، خوب هستند

حقیقت این است که هیچ فردی به سم‌زدایی نیازی ندارد. بدنتان مگر در صورتی که شما دچار مسمومیت شده باشید، دارای یک سستم بسیار کارآمد و درونی برای پالایش و زدایش اغلب مواد زیان‌آوری است که شما با غذاهایتان می‌خورید. بدن ما از دو اندام مهم سم‌زدایی تشکیل شده است: کبد و کلیه‌ها.

کلیه‌های ما در واقع خون را فیلتر می‌کنند و مواد آلاینده و مضر موجود در غذاهای ما را بازمی‌گردانند و از طرفی هم کبد، کار افزودن مواد شیمیایی و فرآوری را انجام می‌دهد و تمامی مواد شیمیایی مضری را که ما وارد بدنمان می‌کنیم، پاک‌سازی می‌کند. با این تفاسیر، دو اندام فوق در کنار هم بدن ما را به یک مقر بسیار قوی از تصفیه و سم‌زدایی تبدیل می‌کنند.

شاید بپرسید که سم‌زدایی با نوشیدنی‌ها و آبمیوه‌ها چطور؟ باید بگوییم که نه، نیازی نیست.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه