امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 http://u20.cloob24.com
0
برخی از توصیه‌ها در زمینه‌ی تغذیه و سلامت نزد مردم رایج هستند که به هیچ عنوان هم صحت علمی ندارند. در این گزارش سعی می‌کنیم به برخی از این توصیه‌های رایج در میان فرهنگ‌های مختلف اشاره کنیم و به توضیح مختصری از واقعیت پشت آن‌ها بپردازیم. شاید شما نیز برخی از این توصیه‌ها را شنیده باشید.

1. مونوسدیم گلوتامات در غذاها باعث بیماری خواهد شد

افسانه‌ی مضر بودن مونوسدیم گلوتامات برای نخستین بار از نامه‌ای آغاز شد که یک پزشک در سال 1968 به ژورنال پزشکی نیوانگلند ارسال کرد و در آن نوشته، برای نخستین بار از اصطلاح «سندرم رستوران چینی» برای توضیح طیف متنوعی از نشانه‌ها شامل کرخی و ضعف عمومی استفاده کرد.

اما با وجود که این پزشک، وجود حالات و عوارض فوق را به‌ ماده‌ی سدیم گلوتامات نسبت می‌داد، پژوهش‌هایش گفته‌ی او را مورد تأیید قرار ندادند.

اجماع علمی کنونی بر پایه‌ی نظر جامعه‌ی شیمی آمریکا بر این است که سدیم مونوگلوتامات می‌تواند به‌طور موقت روی شماری از افراد و آن‌هم در صورت مصرف به مقدار زیاد و با معده‌ی خالی تأثیر بگذارد؛ اما این ماده برای بیشتر افراد کاملا ایمن و بی‌ضرر است.

گفته‌ی جامعه‌ی شیمی کاملا معقول است، سدیم مونوگلوتامات چیزی فراتر از یک اسید آمینه‌ی عادی با یک اتم سدیم اضافی نیست. 

2. قهوه رشدتان را مختل می‌کند

قهوه

در واقع شواهد چندانی برای اثبات این مورد وجود ندارد؛ اما بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده به وجود همبستگی میان مصرف کافئین و رشد استخوان در کودکان پی برده‌اند.

پژوهشگران در بزرگ‌سالان مشاهده کرده‌اند که افزایش مصرف کافئین می‌تواند به مقدار بسیار اندکی جذب کلسیم را محدود کند؛ اما این تأثیر به‌قدری کوچک است که یک قاشق غذاخوری از شیر می‌تواند کاملا اثر ایجادشده از جانب یک فنجان قهوه را جبران کند. به‌طور جالبی به نظر می‌رسد که تبلیغات روی شکل گرفتن این افسانه بسیار مؤثر بوده‌اند. 

یک تولیدکننده‌ی غلات صبحانه‌ای به نام C.W. Post در حال تلاش برای بازاریابی برای یک نوشیدنی مختص صبحانه موسوم به پوستوم به‌عنوان جانشینی برای قهوه بود؛ از این‌رو وی تبلیغاتی در مورد مضر بودن این نوشیدنی محبوب به راه انداخت و از آن با تعبیر سم اعصاب یاد کرد؛ سمی که به هیچ عنوان نباید برای کودکان سرو شود.

3. اگر خودتان را نپوشانید، حتما سرما می‌خورید

سرما خوردگی

احساس سرما کردن از نظر فیزیکی آن عاملی نیست که منجر به سرما خوردن شما می‌شود؛ از نظر علمی، قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی است که منجر به بیماری خواهد شد. هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که بیرون رفتن با موی خیس در هنگام سرد بودن هوا، به‌تنهایی باعث بیماری یک فرد شود؛ البته به شرطی که مراقب کم‌گرمایی یا هیپوترمی بدنتان باشید.

اما برخی دلایل معقول هم از نظر علمی برای این امر وجود دارند که چرا افراد در زمستان بیشتر سرما می‌خورند. از آنجایی که ما در زمستان زمان بیشتری در فضاهای بسته سپری می‌کنیم، احتمال اینکه در طول زمستان با فرد حامل ویروس روبرو شویم بیشتر خواهد بود.

همچنین چندین دلیل وجود دارد که بر مبنای آن ما در زمستان برای مقابله با ذرات ویروس، کار دشوارتری داریم. با همه این گفته‌ها، باز هم تأکید می‌کنیم که قرار گرفتن در معرض سرما یا احساس سرما کردن به‌ خودی خود باعث منجر به سرماخوردگی نمی‌شود و حتی بحث‌هایی هم وجود دارد که شاید قرار گرفتن در معرض سرما گاهی منجر به تقویت شما شود.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه